Mental sundhed for ældre: 5 råd til øget trivsel

For mange ældre bliver frygten for ikke at kunne klare sig selv en stressfaktor, som går ud over den mentale sundhed. Det er derfor vigtigt at have fokus på alt det gode i livet, der ellers nemt bliver skubbet i baggrunden. Ud over at bevare de særlige interesser og evner den enkelte besidder, kan vi…

For mange ældre bliver frygten for ikke at kunne klare sig selv en stressfaktor, som går ud over den mentale sundhed. Det er derfor vigtigt at have fokus på alt det gode i livet, der ellers nemt bliver skubbet i baggrunden.

Ud over at bevare de særlige interesser og evner den enkelte besidder, kan vi komme med fem generelle gode råd, man med fordel kan fokusere på:

1. Hold kontakten til andre

Socialt samvær er en af de vigtigste faktorer for psykisk velvære. Det mentale helbred er, for de fleste, kædet sammen med hyppig kontakt til andre mennesker.

Hvordan gør jeg?

  • En daglig opringning er en nem måde at støtte ældre til at bevare kontakten med omverdenen og undgå ensomhed. Er der ingen nære pårørende, kan man kontakte frivillige netværk som giver et tryghedsopkald og en god snak.
  • Deltag i klubber og andre sammenhænge hvor mennesker mødes omkring en fælles interesse. Ved at have noget til fælles, kommer man hurtigt i snak med ligesindede. 
  • Gå ud og spis sammen med andre. Mange kommuner tilbyder ældre at spise i cafeer sammen, uden det bliver en dyr fornøjelse. 

2. Kræs om maden

Er det ikke længere den ældre der selv laver mad, kan det gå hårdt ud over livskvaliteten hvis maden ikke falder i smag. 

Hvordan gør jeg?

  • Spørg ind til livretter og server dem hyppigt, gerne i nye omgivelser så maden bliver en oplevelse. Husk et godt glas vin til maden, hvis det tidligere har været en yndet del af måltidet. 
  • Undgå kedelig frysemad. Nedfrosset maskinfabrikeret mad der tøes op i mikroovn, giver ofte et måltid som er klasket sammen samt mangler duft og farve.
  • Stil lækkerier frem. Dejlige fødevarer og godter som står fremme, bliver oftere set og nydt af ældre. Et af tegnene på nedsat mental sundhed er ofte ulyst til at spise ting, der tidligere har været forbundet med stor nydelse. 

3. Hold kroppen i gang

Et fysiskt inaktivt liv påvirker psykken negativt og giver øget tendens til angst og depression. Det er derfor vigtigt at holde sig igang for at holde sundhed og trivsel ved lige. Husk at al bevægelse gælder.

Hvordan gør jeg?

  • En gåtur alene eller sammen sætter gang i tankerne og giver den nødvendige daglige motion på en ikke anstrengende måde. 
  • Stoledans er et godt alternativ hvis benene ikke er så friske som de har været. Sæt god musik på anlægget og bevæg kroppen i takt til musikken.

4. Gør boligen tilgængelig

En bolig der er besværlig at komme rundt i, kan gøre det svært at holde humøret højt. Et hjem er forbundet med mange minder og de fleste foretrækker at blive boende længst muligt. 

Hvordan gør jeg?

  • En trappelift er et godt hjælpemiddel som gør det muligt at komme omkring i hele boligen. Trappeliften er sammen med personlige hjælpemidler som gangredskaber, vigtige elementer i den mentale trivsel for mange ældre. 

Læs også: Hvad koster trappelifte?

5. Øg trygheden

Med alderen bliver vi mindre mobile og kan fysisk klare mindre. Derfor kan øget sikkerhed i og omkring huset nedsætte stress. 

Her er nogle eksempler på hvordan man kan øge trygheden i sit eget hjem:

  • Fjern løse tæpper, måtter og småmøbler fra gulvet. De er alt for nemme at falde i, og faldulykker er noget af det flest ældre er bange for.
  • Hav mobiltelefonen i snor om halsen. Mobiltelefonen gør ingen nytte hvis den ligger på sofabordet og der er brug for hjælp et andet sted i huset. Man kan købe særlige snore til at have om halsen, som ved hjælp af en sikkerhedsmekanisme ikke udgøre en kvælningsrisiko.
  • Et dørkamera kan vise hvem der banker på, så der ikke kommer ubudne gæster i boligen.
  • Et alarmsystem kan sammen med fx et nødkald, gøre det mere trygt at bo alene.

Hvad er mental sundhed?

Sundhedsstyrelsen definerer mental sundhed som: “En tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre menneske”.

Mental sundhed indebærer derfor noget forskelligt fra person til person.

Hvad er forskellen på mental og psykisk sundhed?

Når man hører ordet psykisk sundhed lyder det som modsætningen til psykisk sygdom. Sådan forholder det sig dog ikke helt. Mental og psykisk sundhed handler i bund og grund om det samme, altså trivsel.

Læs også:

Hvad er livskvalitet for ældre?

5 populære hjælpemidler til ældre